söndag 2 februari 2014

Surfing!

Sommarvärmen fortsätter, oj vad varmt det har varit den här helgen! Idag, söndag, har jag mest varit inomhus för att det är så varmt ute i solen men igår var jag och Frida däremot ute hela dagen. Redan i fredags efter jobbet åkte jag hem till henne (med stopp för middag tillsammans på köpcentret i Albany) och lördag morgon åkte vi iväg till en jättefin strand längre norrut där vi hade en inbokad surfinglektion!

Vädret var som sagt var helt underbart men vågorna var riktigt höga så surfingen hade både sina bra och dåliga delar tycker jag. Killen som skulle lära oss sa själv att förhållandena inte alls var lätta och att det verkligen inte var några nybörjarvågor - lektionen han skulle ha efter oss blev till och med inställd på grund av detta. 


Mitt mål med surfingen var att klara av att stå upp i alla fall en hel våg och det gjorde jag! Snacka om lycka när jag gled fram på den där vågen, jag fick nämligen kämpa ett bra tag för att lyckas med det. Ett par gånger stog jag också upp en kort stund men inte så att det egentligen gills tycker jag. Det här var alltså den riktigt roliga delen av surfingen.
Det lite mindre roliga var just att vågorna var så höga och sjukt starka. Dels var detta jobbigt eftersom det gjorde de roligaste stunderna (när man lyckades) färre, men också blev det riktigt jobbigt även när jag väntade på en bra våg eller på att få hjälp av instruktören. Bara att hålla sig stående var svårt och titt som tätt strök jag med vågen och gled ända in till mycket grundare vatten samtidigt som jag försökte klänga mig fast vid brädan. Bara att resa sig upp och försöka kämpa sig ut till lite djupare vatten igen, försöka att inte hamna för mycket under vatten eller i alla fall inte glida med vågorna in mot land igen. Det här gjorde att jag, med kanske 30-40 minuter kvar av surfinglektionen, bestämde att det räckte för mig och gick upp och satte mig på stranden istället. Jag hade saltvatten precis överallt, var helt slut efter att stå emot de starka vågorna och tyckte att det var lite smått obehagligt när jag ramlade och ville hålla kvar i brädan men utan att slå mig på den eller trassla in mig i snöret som satt mellan min fot och brädan. Plus att jag ju hade klarat mitt mål med dagen, så då kändes det bäst att sluta medan mina minnen från den här morgonen fortfarande var mestadels positiva!
Ja, så nu har jag en lite tudelad uppfattning om surfning. Någon helg framöver ska jag åka till Raglan, Nya Zeelands riktiga surfingställe, och då ska jag banne mig ge det ett försök till! Där är det oftast mycket mer nybörjarvänliga vågor så jag hoppas att vi lyckas pricka in en bra dag så att jag kan öva lite mer och få ett mer övervägande positivt intryck av surfing!

Efter det här åkte vi, med ett kort stopp på en marknad på vägen, vidare till en strand i ett naturreservat. Så vackert! Den här stranden hade bra mycket snällare vågor men å andra sidan var vattnet fullt av surfare, paddleboardare, badare mm. så vi var glada att vi inte försökte oss på att surfa där eftersom det var så trångt. Nej, istället låg vi och halvsov, först i solen och sedan i skuggan, innan vi åkte tillbaka hem till Frida framåt sen eftermiddag. På kvällen hade vi myskväll med glass, chips och film - så det går inte direkt någon nöd på oss!

Idag har bara varit en slappardag, riktigt skönt som omväxling. Imorgon drar vardagen igång som vanligt och eftersom Ethan börjar skolan igen kommer vi så smått börja komma tillbaka till de vanliga rutinerna vi hade innan jul. Den kommande veckan blir dock inte lång - eftersom torsdagen är en röd dag tar jag ledigt på fredagen så att jag och tre andra kan åka iväg på en lite längre road trip till östra delen av nordön. Skönt med en kort vecka och kul att komma iväg på en lite längre resa igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar