söndag 19 januari 2014

Semestern del 2

26/12 gav vi oss av på det som för mig känns som den riktiga resan. För familjen började väl resan redan när de lämnade Torggatan, men för mig hade vi hittills antingen varit på hemmaplan här i Auckland eller i Paihia där jag trots allt varit tidigare. Nu började alltså resan på riktigt!
Första stoppet blev Hobbiton på vägen till Rotorua. Vi satt i bilen i kanske 20 minuter i väntan på att rundturen skulle börja och såg uppgivet regnet vräka ner utanför. I och med att man är ute nästan hela tiden i Hobbiton skulle ösregn ha förstört en hel del - vilken tur att det slutade regna precis när vi var tvungna att lämna bilen! Uppehållet höll sig under hela rundturen så det var riktigt lyckat även om det inte var strålande sol. Visst har jag redan sett allt det där men det var ändå skoj att se det igen och eftersom det var olika guider fick jag ändå höra en del nya saker också.





27/12 åkte vi från Rotorua mot Turangi. Precis utanför Rotorua gick vi på en 1,5-2 h walk genom riktigt coolt landskap med geotermisk natur (eller vad man nu ska kalla det). Jag har ju varit i Rotorua tidigare, så det var roligt att vi gjorde något annorlunda än det jag gjorde när jag var där förra gången. Efter detta var dock alla ställen vi besökte och allt vi gjorde nytt för mig! Sedan åkte vi vidare till Turangi där vi bodde en natt i väntan på att kunna åka vidare till Tongariro, har nog inte så mycket mer spännande att berätta från den dagen.



28/12 gjorde vi Tongariro crossing! Det är 19,4 km lång "promenad" genom vulkanlandskap, riktig häftig natur! Det kändes inte fullt lika långt som jag trott att det skulle göra, men ibland var det ändå riktigt tufft när det var brant och stenigt uppför eller brant och sandigt nedför. Vi hade så tur med vädret här, för det var mulet i princip hela dagen så det blev inte smällvarmt, men det kom inte en droppe regn trots att vi var inställda på regnskurar framåt eftermiddagen. Både 29:e och 30:e kunde man sedan inte göra crossingen på grund av för dåligt väder, så det var ren tur att just den dagen vi hade där var fin. Den här kvällen åt vi middag på hotellets restaurang, dels för att vi bodde inne i nationalparken och alltså inte hade så mycket att välja på och dels för att vi ändå inte hade orkat gå runt och leta efter något bättre. Kan säga att jag var slut men väldigt nöjd med mig själv efter denna dag!





29/12. Med träningsvärk i rumpan var detta mest en transportdag. Som sagt var vädret betydligt sämre idag men ska det regna en hel dag ska det väl vara när man åker bil i flera timmar. Nu körde vi nämligen vidare till Wellington på de små och väldigt krokiga vägarna som kännetecknar Nya Zeeland. Väl i Wellington hade vi ett par timmar att slå ihjäl i väntan på färjan, så vi gick på museet där och åt sedan middag ute på Waterfront. Vanligtvis är jag väl inte jättemycket av en museumälskare men det här var faktiskt ett riktigt bra museum och det var förstås lite extra roligt och intressant för mig att läsa om sakerna som har med Nya Zeeland att göra, till exempel dess historia. Det här landet kommer trots alltid vara väldigt speciellt för mig!
Efter detta tog vi färjan över till sydön, närmare bestämt Picton, där vi anlände sent på kvällen. Att lämna Wellington lagom till solen gick ner var väldigt vackert och jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka dit i mars och se mer av huvudstaden!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar