tisdag 14 januari 2014

Semestern del 1


Här kommer som utlovat första delen av min semester. Efter nästan 6 månader utan mer ledighet än vanliga helger och någon långhelg vid ett eller två tillfällen var den minst sagt efterlängtad! Ännu mer efterlängtat var såklart att min familj kom på min första dag av denna semester, jag vet att jag har tjatat en massa här på bloggen om det i förhand. Jag hade minst sagt höga förväntningar och som tur var levde det upp till alla! Det är svårt att rensa och välja ut de bästa bilderna bland mina, mammas och pappas bilder som jag har mixade på datorn, men har gjort mitt bästa för att inte ta med fööör många bilder!


Till en början kan jag säga att vissa saker gäller över i stort sett hela semestern. Goda och mysiga middagar ute på restauranger, kortspel, film eller annat slags mys på motellet och promenader lite här och där är saker jag kanske inte kommer nämna hela tiden även om de fanns där. Oftast bodde vi på bra motell där det fanns liten köksdel med det mest nödvändiga i, vilket kändes riktigt lyxigt för mig som vant mig med hostel där jag delat rum med upp till 15 andra, haha. Alltid när vi körde bil längre sträckor var det helt fantastiska vyer, sanslöst vilket vackert land jag bor i!


21/12 landade alltså min familj här i Auckland, både försenade och med en väska mindre än planerat men den kom senare samma dag så det var ingen fara. Jag ska inte ljuga, när jag kramade om dem halvvägs upp på uppfarten kunde jag inte hålla ögonen torra. Inte konstigt det, innan jag åkte hit har jag bara varit hemifrån i max två veckor i sträck! Hur som helst, Auckland visade sig från sin bästa sida med riktig sommarvärme och sol. Mina värdföräldrar tog med oss alla för lunch inne i city vid hamnen, och eftermiddagen ägnades åt en promenad i området. Slitna efter resan blev det en tidig kväll efter enkel middag här hemma.
Snygga syskon inne i Auckland


22/12 fyllde Jacob 4 år, så morgonen inleddes med stor frukost tillsammans och presentöppning. Kvällen innan satte jag och mamma ihop ett pepparkakshus från en sådan där låda där alla delar redan är färdiggräddade och klara att sätta ihop, eftersom min värdmamma planerat att Jacob skulle få ett pepparkakshus som födelsedagstårta. Han älskade det!
Jag och min familj (mamma, pappa, storebror Jesper och lillebror Jonas för er som inte har koll på det) åkte sedan norrut till Paihia/Bay of Islands. Fortfarande perfekt sommarväder och dagen ägnades mest åt att njuta åt vädret och fantastiska vyer, och att ta det lugnt i väntan på att gå ut och äta på kvällen. Supermysigt att umgås med dem igen, det är ju sådana här saker jag har längtat efter mest med den här semestern! Kvällen avslutades, som många andra framöver, med en plumpomgång. Jag kommer inte ihåg vem som vann, men något säger mig att jag hade kommit ihåg om det hade varit jag så det är nog lika bra det!

Båda mina familjer samlade för frukost (förutom min värdpappa som tar bilden förstås)
Jake älskade sin tårta så mycket att han till och med smög ner för att titta på den en extra gång kvällen innan - och somnade till bredvid den
Jag och pappa i Paihia
Det här hade jag längtat efter i 5,5 månader - och äntligen satt vi där tillsammans alla 5!


23/12 spelade grabbarna i familjen golf tillsammans med min värdpappa på ett jättehäftigt ställe. De lät riktigt nöjda med det! Jag och mamma åkte på en båttur där vi såg delfiner, en känd sten/klippa och gick upp på toppen av en ö med jättefin utsikt. Vi hann också med lunch i den mysiga lilla staden (om det ens kan kallas det?) Russell innan vi tog färjan tillbaka till Paihia. Kvalitetstid på hög nivå på båda hållen skulle jag tro!








24/12. Det är inte alltid man börjar julaftons morgon med en promenad i shorts och t-shirt, men i år kunde man det! Egentligen gjorde vi inte så mycket under dagen, utan vi åkte tillbaka till Auckland och förberedde saker och ting inför kvällen. Här firar man ju inte jul på julafton, så det var ingen speciell dag för alla kiwis, men vi ville ändå ta med oss lite svensk jul så det var familjen Boberg som stod för festmåltiden denna kväll. Att laga julmat skulle dock känts för konstigt, så vi gjorde vår favorit-sommarmat med både grillat, vaniljglass och jordgubbar. Frida kom för att vara med på middagen och på så sätt fick familjen och hon träffas, och det var en riktigt mysig kväll om du frågar mig! Plötsligt var så många människor jag bryr mig så mycket om samlade - jag kunde inget annat än att bara sitta där i mitten av allt och njuta. Det kom till och med en svensk tomte med julklappar från Sverige vilket var riktigt lyckat!






25/12 är alltså den riktiga julen för de här i Nya Zeeland. Just i min familj firade de genom att ha sen pannkaksfrukost tillsammans med min värdmammas syster plus hennes man. Sedan var det mest väntan inför eftermiddagen, då det kom en massa andra släktingar. Barnen fick öppna alla sina julklappar (fast de hade nog redan öppnat de från föräldrarna på morgonen, kommer inte riktigt ihåg) i den långa väntan på maten. Julskinka fanns faktiskt, och bland annat olika sallader, potatis, kyckling, räkspett och ett antal olika efterrätter. Inte så mycket julkänsla kanske men ändå gott. Kan efter det här dock konstatera att jag föredrar svenskt julfirande trots att värmen och solen finns här såhär års! En sak jag bär med mig från den här kvällen var allt beröm jag fick från mina värdföräldrar (även när jag inte var i rummet har jag fått höra). Det värmde verkligen att höra hur nöjda de är med att ha mig som au pair och jag känner precis samma gentemot dem!


Nämnde jag att Jesper och Jonas var väldigt tappra och lekte jättebra med småkillarna?
Det gjorde de i alla fall, och de blev verkligen storfavoriter!


To be continued!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar