söndag 6 oktober 2013

Rotorua med rafting, kiwis, maori och gejsrar!

Det här med att skriva blogginlägg om helgen på söndag kväll som jag hade planerat gick ju sådär. Eller det förstås, det är faktiskt söndag kväll när jag skriver det här, bara det att det är en hel vecka sedan mitt förra lilla äventyr. Nu tycker jag dock att det är dags att ta tag i det hela och uppdatera mina kära läsare (om det nu finns några, jag bara antar att lite familj, släkt och vänner tittar in ibland för att se om jag lever!) om vad jag gjorde förra helgen.

Som rubriken avslöjar åkte jag till Rotorua, en stad ungefär 3 timmar bort från Auckland, tillsammans med Frida och två tyska tjejer. Varför åker man till Rotorua, staden som luktar så illa, kanske ni tänker nu. Jo, vi gjorde det för att göra white water rafting (eller forsränning som det väl heter på svenska, men just aktiviteterna vi gör här känns jättekonstigt att översätta till svenska), tittade på gejsrar och besöka en maori by!

Gejsrarna var lite coola men kanske inte superspännande, men nu är det ytterligare en avbockad punkt på måste-göra-listan i alla fall! Och visst var det roligt att se dem också, de finns ju inte direkt överallt. Det riktigt häftiga på det stället var att jag såg min första kiwi (inte frukt, människa eller annat man använder ordet "kiwi" för här - utan själva fågeln) där! Den var såklart inte vild men det kändes ändå hur häftigt som helst att stå så nära det konstiga men fascinerande djuret. De var större än jag trott och ser ut som en blandning mellan bäver, fågel och jag vet inte vad egentligen. Tyvärr var det mörkt där de var, så det gick inte att ta bilder (och det fick man förresten inte göra heller för den delen), men jag kommer då inte glömma den stunden i första taget!

På lördag eftermiddag försökte jag och Frida hitta ett spa att få massage på men alla var redan upptagna så det fick bli fika och lite shopping istället. Inte riktigt som tänkt men härlig kvalitetstid tillsammans som förgyllde eftermiddagen ändå!

Efter myseftermiddagen åkte vi till en Maori village för "cultural performance", traditionell måltid (Hangi, dvs mat som tillagats nere i marken under flera timmar) och "bush walk" med lysmaskar. Det sistnämnda var väl inte jätteimponerande men maten var riktigt god och uppträdandet var roligt att se med tanke på att Maori kultur ändå hänger kvar rätt så mycket här borta. Till exempel bad killen som höll i water raftingen typ en maorisk bön till vattnet innan vi begav oss ut på floden, vilket leder oss till...

...white water raftingen! Sammanfattningsvis kan jag säga att det var sååå häftigt! Dels var det otroligt vackert att glida fram på floden de få stunder det var lugn och ro, men framför allt var det riktigt roligt att åka utför! Det största vattenfallet var 7 m högt, vilket är det högsta i världen att göra rafting utför enligt de som höll i det, och även om jag var lite rädd när vi närmade oss det gick det bra och var bara roligt!






Äran för de här bilderna från Maori besöket får Frida ta åt sig - jag gav upp på att få bra bilder i det hopplösa ljuset men hon kämpade på och lyckades riktigt bra tycker jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar