tisdag 8 oktober 2013

Svenskt bullbak och riktig långhelg

Häromdagen tänkte jag att jag skulle skriva ett blogginlägg om bland annat hur fantastiskt vädret har varit den senaste veckan, riktig sommarvärme vissa dagar! Igår kväll slog en tornado till mindre än 8 km från vårt hus, den var visserligen väldigt liten så det var inte så stor skada skedd där den var och där jag bor märktes det bara som vanligt åskoväder, men det är fortfarande rätt så blåsigt och det ser riktigt ruggigt ut när jag tittar ut genom fönstret. Så mycket för det fina vädret liksom. Fast det finns fortfarande andra fina saker jag kan skriva om!

Jag, Frida och Katarina hade en "svensk kväll" i lördags då vi bakade kanelbullar, åt tacos och tittade på Mamma Mia (eller snarare: vi började titta på filmen på kvällen men var för trötta så det fick bli till frukosten morgonen därpå istället). Riktigt lyckat! Trodde inte att jag hade saknat svenska bullar särskilt mycket men insåg att jag hade det nu när vi bakade och åt dem! Jag har själv inte vågat mig på att baka något med jäst här än men det var inga problem så bullbak blir det nog oftare när jag har tid över.

Eftersom det är skollov den här och förra veckan tog mina värdföräldrar extra ledigt från jobbet för att kunna ta en långhelg med barnen i stugan, vilket gjorde att jag har varit ledig från fredag eftermiddag fram till igår kväll. Tanken var att jag skulle jobba idag, onsdag, men barnens farmor kom och hämtade upp båda killarna igår eftermiddag och de är fortfarande kvar där så jag fick ytterligare en extra dag ledig. Känns riktigt lyxigt och jag ska verkligen inte klaga! Att jag sedan har varit förkyld hela helgen är en annan historia, men det gör det väl extra skönt att inte behöva hitta på aktiviteter åt barnen hela dagarna. Så det blir en tvådagars arbetsvecka den här veckan och sedan bär det av norrut i landet över helgen vilket ska bli riktigt roligt!

Såhär fina blev våra bullar! Pärlsocker tycks tyvärr inte finnas i NZ så de ser kanske en aning trista ut, men de blev riktigt goda ändå!

...och såhär roligt hade vi när vi bakade dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar