måndag 26 augusti 2013

En vanlig vecka

När jag skriver det här är det måndag kväll, en av fem jobbdagar avklarade den här veckan. Helgen har varit jättebra trots att vår planerade (eller egentligen ganska oplanerade) helgresa har blivit framflyttad till en annan helg. Istället tog jag och två andra tjejer en dagstur till en vulkanö som ligger här utanför Auckland. Vi tog den tidiga morgonfärjan och ägnade sedan ett antal timmar åt att promenera uppåt för att komma högst upp på ön där utsiktsplatsen låg. Tur med vädret hade vi, så de fantastiskt vackra vyerna där uppe gjorde det verkligen värt det! Lite mindre tur hade jag med kameran, mästerfotografen Jessika glömde nämligen bort att kolla om kameran hade batteri innan hon gav sig iväg hemifrån. Tur att de andra tog bilder, jag kommer lägga upp några av deras så fort jag har fått dem!


I morse började jobbveckan alltså som vanligt igen, och det är egentligen den jag tänkte skriva lite om nu. Min starttid på morgonen är egentligen ganska flexibel; jag brukar vakna runt 7, göra mig själv i ordning och äta frukost innan jag vid 7.30 ger barnen frukost. Strax efter 8 försöker vi gå hemifrån eftersom en sträcka som skulle ta mig under tio minuter att gå om jag var ensam kan ta närmare en halvtimma med en treåring som inte alltid är överpeppad på att promenera. Efter att ha lämnat Ethan är jag och Jacob tillbaka hemma runt 9, så då jag börjar förbereda oss för dagens aktivitet.

På måndagar är det au pair-organisationens "play group" som gäller, och även om den bara är mellan 10 och 12 tar det ändå upp den mesta tiden det bara är jag och Jakey ensamma. Efter det åker vi hem, lagar lunch, äter och sedan är det snart dags att gå och hämta Ethan igen.

På tisdagar och fredagar har vi "play date" med Jakeys bästa kompis och hans au pair. Tisdagar hos dem, fredagar hos oss är den vanliga rutinen och det här är nog de enklaste dagarna i veckan eftersom killarna leker så bra med varandra och vi egentligen inte behöver göra så mycket för att underhålla dem. Killarna leker i stort sett hela tiden mellan lämning och hämtning av Ethan, ibland ännu längre beroende på dagens upplägg, och vi au pairer får en jämnårig att sitta och prata med under tiden. Minst sagt en win-win-situation!

Onsdagar och torsdagar har vi just nu inga regelbundna aktiviteter, så då beror vad vi gör mycket på vädret och om vi har bil eller inte. Lekplatser, handla mat, träffa andra barn i Jacobs ålder eller bara ta en dag hemma i lugn och ro är saker vi varvar under dessa dagar så det brukar ändå gå bra utan att vi blir för uttråkade. Den här veckan har jag till exempel tänkt att vi ska baka på onsdag, och på torsdag ska vi först på organisationens aktivitet "Extreme Trampoline" och sedan kommer en kvinna som jobbar på Dream au pair hit för att kolla att allt går som det ska, vilket hon gör en gång i månaden. Det finns alltså saker att göra de här två dagarna i veckan också, och gör det inte det ser jag till att hitta på något eftersom det annars är lätt hänt att tiden går för långsamt mellan lämning och hämtning av Ethan.

Vid kvart över två går vi sedan iväg för att hämta Ethan från skolan. Jag brukar låta killarna leka på skolgården en stund innan vi går hem igen, lika bra att få lite energi ur dem eftersom vi ändå inte brukar ha bråttom till något på eftermiddagen. Vi kommer kanske hem runt halv fyra och då är det mellisdags efter att Ethan har bytt om från skoluniform till vanliga kläder. Vanligtvis slutar jag någon gång mellan fyra och halv fem, så efter mellisen brukar killarna bara leka lite på egen hand tills föräldrarna kommer hem och jag slutar jobba. Väldigt många au pairer jag har träffar har bara barn i skolåldern och är därför lediga varje dag mellan 9 och 14 eller något i den stilen, och så jobbar de längre på kvällarna istället. Visst vore det skönt att ha så också ibland, men jag tror att det vore långtråkigt att ha varje dag ensam hemma så jag är ändå väldigt nöjd med hur jag har det.



Det här är väl egentligen den ointressanta delen av mitt år här att läsa om: helt vanlig vardag. Ibland är det lite jobbigt men oftast är det jättemysigt och trots allt en väldigt bra vardag. Jag kommer snart ha resor att skriva om, håller som sagt var på att planera helgtripper här på nordön, men till dess får det duga med sådana här inlägg. Det finns många weekend-utflykter jag vill göra och som jag har reskamrater till men eftersom vädret är väldigt osäkert såhär på vintern är det mesta bättre att spara till sommaren eller i alla fall våren (ja, jag har börjat vänja mig med att prata om årstider på omvänt sätt, väntar på att våren och värmen ska komma snart). Jag har tid på mig att göra alla de där sakerna, det har trots allt "bara" gått nästan två månader av ett helt år så jag känner mig inte stressad utan snarare väldigt glad eftersom jag har så mycket roligt framför mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar