söndag 14 juli 2013

En hel vecka klar

Jag har nu avklarat min första jobbvecka och även om den delvis har varit lite jobbig så har mycket varit bra också. Det svåra har varit att veta vad jag ska göra med treåringen om dagarna, utan bil och utan att kunna området, men jag planerar "play dates" med andra tjejer som har barn i samma ålder som mina just nu för att göra det enklare.

Fredag kväll var jag på "Hello-Goodbye-Dinner" på en indisk restaurang inne i city som au pair-organisationen anordnade. Det är väldigt många tyska au pairer här och till en början satt det bara just tyska tjejer som precis hade kommit hit och därför inte pratade så bra engelska vid mig. Som tur är satte sig även en amerikansk tjej och ett par tyska tjejer som varit här ett tag på andra sidan om mig, så jag slapp sitta med folk som bara pratade tyska hela kvällen. Tack vare det blev det en jättetrevlig första tur in till city för min del.

Igår (lördag) gick jag en långpromenad i området vi bor för att se till att jag hittar till bland annat värdmammans jobb, biblioteket, bion och mataffären som ligger närmast. Framåt kvällen åkte jag in till city igen för att träffa två svenska tjejer, en av dem mötte jag lite snabbt på bussen i fredags och den andra hade jag inte träffat innan alls. Den här kvällen blev också väldigt rolig och det känns skönt att i alla fall börja lära känna lite folk här!

Veckan avslutades den här kvällen med att jag för första gången körde på fel sida av vägen (Nya Zeeländska mått mätt - i mina ögon var det just då rätt sida av vägen...) på en väg som ändå var rätt stor. Jag märkte det inte själv förrän värdpappan som satt bredvid frågade vad jag höll på med och sa åt mig att jag borde köra över på andra sidan. Ingen skada skedd, fast jag ska nog vänta lite innan jag kör själv och plockar med barnen i bilen.

Nu förbereder jag mig inför en betydligt enklare arbetsvecka; imorgon kommer barnen vara hos kompisar större delen av dagen och på tisdag får vi hit deras kompisar till vårat hus. Med fler barn blir det stökigare men samtidigt mycket enklare eftersom jag inte behöver underhålla den yngre hela tiden då. Onsdag-fredag ska jag sedan på organisationens "orientation course" - en slags uppstartskurs för de som är nya här - så jag hoppas att det blir en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar