söndag 23 mars 2014

Minisemester i huvudstaden

Ibland tar det mig en vecka att skriva ett inlägg om något så enkelt som en helg i Wellington, men bättre sent än aldrig! Jag och Frida flög alltså ner till Wellington fredag eftermiddag förra veckan, jag fick sluta jobba redan vid nio den dagen så det blev i alla fall en lite längre helg än vanligt. Väl där umgicks vi en massa med Lisa (som bor där), åt ute, fikade, shoppade, promenerade runt, gick en sväng på Te Papa, åkte cable cars och verkligen njöt av en liten mini-semester. Eftersom vi flög ner kändes det mycket mer som semester än våra vanliga helgresor (som jag inte har några kvar av nu längre, är ganska säker på att jag redan har skrivit om det) och vi såg till att verkligen lyxa till det lite för oss och unna oss det där lilla extra som alla måltider ute, dubbelrum på hostlet osv. Stormen Lucy skulle ha gjort vädret riktigt bedrövligt men som tur var kom hon knappt alls till Wellington så vädret blev inte så tokigt trots allt, och de få regnskurar som kom gjorde mest att det ännu mer kändes perfekt att sitta på ett fik och dricka varm choklad! Wellington är perfekt för en sådan helg om du frågar mig och det kändes som en riktig energiuppladdning.









På fredagskvällen hittade vi en kvällsmarknad -
jag älskar verkligen alla marknader med en massa mat som finns här! 

Ett ungerskt bakverk som vi köpte och delade på på marknaden.
Som en varm bulle med choklad på insidan och hasselnötter på utsidan, lite skum men riktig god ändå!



Favoritvännen på favoritcaféet

På söndagskvällen när vi flög hem igen önskade jag att jag satt på ett annat flyg, kanske det på väg ner till sydön i påsk, det på väg till Samoa eller det till Australien. Att ta tag i de här veckorna fram till påsk utan något större att se fram emot på vägen kändes lite tufft. Jag kände visserligen att det ska bli skönt med ett gäng lugnare helger hemma i Auckland så främst var det väl fem jobbveckor i rad som kändes lite motigt. Nu sitter jag här en vecka senare och skriver, och en av de veckorna har redan gått utan några problem. Den här söndagen känns det inte alls så, så även om det ibland känns motigt på söndagkvällen är det inte alls varje söndag de tankarna smyger sig på.

Den här helgen har jag mest varit hemma vilket har varit så skönt! På fredagen (eller redan på torsdagen om man ska vara exakt, när jag hade lämnat barnen i skola och dagis åkte jag hem och däckade i sängen mellan nio och halv ett innan jag tvingade mig själv att gå upp för att hämta lillkillen från dagis igen) var jag helt slut efter jobbet så jag tror att jag behövde en sådan här helg. På lördagsmorgonen följde jag med min värdfamilj till en fransk morgonmarknad och åt frukost där, på dagen gick jag en promenad till Takapuna och sedan på kvällen åt jag middag inne i stan för att fira en kompis som fyllt år nyligen. Det var supermysigt och precis lagom för att ha något att göra men inte vara upptagen hela dagen.

Idag har jag mest softat här hemma. Mitt rum är nu lite mindre stökigt, jag har sökt in till högskolan, skrivit "learning story", sprungit en kort runda mest för att konstatera att det var för varmt för att springa mitt på dagen och tittat lite på serier på datorn. Det är visserligen sådant jag ofta gör på vardagskvällarna men att ha en helg med en massa egentid på mitt rum har varit skönt och nu känner jag mig faktiskt peppad på att sätta igång en till jobbvecka. Bara 10 jobbveckor kvar nu, oj vad lite det låter om jag tänker på det på det sättet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar