måndag 10 mars 2014

Min 20-årsdag!

Såhär nästan en vecka senare tänkte jag skriva lite om min födelsedag. I tisdags fyllde jag 20, lämnade alltså tonåren och blev "vuxen". Jacob (min 4-åring) sa visserligen att jag ju var vuxen redan innan, medan min värdmamma skrattade och sa skämtsamt att jag är så ung att jag inte räknas som vuxen än. Det finns alltså lite delade meningar om hur vuxen jag är, men i vilket fall är jag numera 20!

Hur som helst, min födelsedag var hur bra som helst! Ett par dagar innan den kände jag att det bara skulle bli en arbetsdag som alla andra, inget speciellt eller så. Jag hoppades att det skulle komma ett paket hemifrån och jag visste att min värdmamma skulle fixa någon slags present, utöver det hoppades jag mest att vi i alla fall skulle ha en lite speciell middag för att uppmärksamma min dag. Jag och Frida firade ju oss båda med ett gäng vänner på Fridas födelsedag, en och en halv vecka innan min, så det kändes som att min födelsedag skulle bli en dag precis som alla andra.

Dagen innan kom ett paket på posten hemifrån, gissa om jag blev glad! Jag öppnade det såklart inte förrän på rätt dag, men så fort paketet stod där utanför dörren kändes det som att det kanske skulle bli en födelsedag trots allt. På morgonen dagen därpå blev jag väckt precis som jag skulle blivit hemma: sång, ljus, ett glas mjölk, en kaka och paket på sängen. Då har min värdmamma fått instruktioner från mamma och pappa om hur min födelsedag brukar firas, och så gjorde de precis som de "skulle". Det gjorde verkligen min dag, inte nödvändigtvis för att jag fick ha det som det brukar vara (förutom att det var en annan familj på andra sidan jorden såklart) men framför allt för att min värdmamma ansträngt sig så mycket. Och det fortsatte genom hela dagen!


Såhär såg vardagsrummet ut när jag kom upp från sängen


Sedan jobbade jag hela dagen men vi hade play date så även det blev lite speciellt eftersom det var sista gången jag träffade Leonie och första gången jag träffade den nya au pairen, Jessica. På kvällen åkte jag, hela min värdfamilj, min värdpappas föräldrar och Frida till stranden och åt pizza och tårta där. Inte varje år jag kan sitta ute på en strand utan att frysa på min födelsedag!

Det blev alltså en riktig födelsedag till slut, en riktigt bra sådan. Förutom ett flytta hemifrån-presentkort har jag fått en hel del träningskläder, choklad, löfte om en NZ-canvas när jag är tillbaka i Sverige, donation till kiwiräddning mm. Men framför allt kände jag mig speciell den här dagen och fick verkligen bevisat för mig att jag har underbara människor som verkligen bryr sig om mig omkring mig, och för det kan jag inte säga annat än tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar