tisdag 1 juli 2014

Australien

Det känns som att det är dags att berätta om min vecka i Australien nu när jag har varit hemma i Sverige i över en vecka. Här hemifrån känns det visserligen väldigt konstigt att sätta mig ner för att skriva om det, blogga är inget jag gjorde innan jag åkte till Nya Zeeland så det hör liksom inte till mitt svenska liv, men jag vill ändå avsluta den här bloggen med ett inlägg om Australien och sedan ett sista inlägg som jag får se vad det blir om senare.

Hur som helst började resan med ett par dagar i Sydney. Jag tycker att det är en riktigt mysig stad och det var ovant att plötsligt ha lite högre hus till skillnad från hur det är på Nya Zeeland där det knappt finns hus med mer än två våningar. Vi gick runt i staden, hittade ett urmysigt café nära där vi bodde (vilket passade bra när det var halvtrist väder), åt thaimat ute, gick på en guidad tur för att bland annat se operahuset och softade på hostlet. Egentligen var det inget höjdarhostel men vi var såpass slitna från att ha jobbat fram till dagen innan vi åkte, plus en smula jet lag på det, att det inte gjorde något.


En av "Sydney-dagarna" åkte vi till Blue Mountains. Klarblå himmel och strålande sol, inte så varmt med tanke på att det var mitt i vintern men ändå lite varmare än Auckland. Blue Mountains var coolt, var guide var störtskön, vi stannade för lunch i en gullig liten by och åkte färja tillbaka till hamnen så att vi såg staden, Harbour Bridge och operahuset från vattnet i mörkret. Det var en riktigt bra dag och absolut en dagsutflykt att rekommendera.









När vi var klara i Sydney flög vi upp till Sunshine Coast, närmare bestämt Noosa Heads. Här möttes vi äntligen av lite värme - på kvällarna var det fortfarande svalt men dagarna var varma och sköna! Noosa Heads är kanske lite turistigt men väldigt mysigt. Vi gick en promenad längst med vattnet den första eftermiddagen/kvällen, det var verkligen helt fantastiskt vackert!











När vi var på Sunshine Coast åkte vi också till en enorm marknad, de sa att det är Australiens fjärde största marknad och det tror jag på för vi gick runt där hur länge som helst och ändå missade vi säkert ett antal gångar. Det fanns en del mat men var mest prylar av olika slag och det i kombination med att bara ligga på gräset bredvid i solen och halvsova fick större delen av dagen att gå på ett lugnt och skönt sätt.



Vårat sista stopp i Australien var Brisbane. Mitt första intryck var att det var en ganska trist stad men den växte i mina ögon under de dagarna vi var där och i slutändan tyckte jag ändå att framför allt gångvägarna längst med vattnet och området med alla caféerna och restaurangerna var charmiga. Vi hade också lyxen att ha fyrabäddsrummet på hostlet för oss själva vilket var bra tajming med tanke på att det blev en del ompackande där inför flygresan hem.



Den sista dagen i Australien, midsommarafton, åkte vi till ett litet zoo med typiska australiensiska djur. Vi hade inget annat planerat och ville inte åka från Australien utan att ha sett varken en känguru eller koala, så även om det inte var ute i det vilda var det så nära vi lyckades komma den här gången. Vi fick till och med hålla i koalor, vilket inte var så gosigt som det ser ut men absolut roligt att ha gjort. På kvällen gick vi på kvällsmarknad, åt nachos på en uteservering bredvid marknaden där stämningen var helskön (plus att det ju var varmt i de här delarna av landet!) och avslutade med att doppa jordgubbar och ananas i smält choklad på hostlets takterass med utsikt över Brisbanes höghus. Bara när jag skriver om det såhär i efterhand dyker ett leende upp på mina läppar. Det var verkligen en underbar midsommarafton och den perfekta avslutningen på inte bara Australienresan utan även hela mitt år i Nya Zeeland.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar